SPSiran

نشست تخصصی رسانه ملی در گام دوم انقلاب اسلامی از سلسله نشست های جامعه و سیاست ایران در دهه پنجم انقلاب اسلامی با همکاری انجمن جامعه شناسی سیاسی ایران و انجمن علمی ارتباطات دانشگاه صدا سیما با حضور دکتر جلال غفاری مدیر شبکه افق در روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در دانشگاه صدا وسیما برگزار شد.

به نقل از انجمن علمی ارتباطات دانشگاه، دکتر جلال غفاری مدیر شبکه افق در نشست « رسانه ملی در گام دوم انقلاب اسلامی» با بیان اینکه بیانیه گام دوم یک اتفاق مهم و دارای صلابت متن و جامعیت است گفت: برخی صاحب­نظران بر تهیه یک پیوست رسانه ای برای بیانیه گام دوم تاکید داشتند، اتفاقا این متن خودش یک متن و پیوست رسانه ای قدرتمند است.

وی افزود: این محتوا باید در قالب فرم بنشیند. به نظر می‌آید تجربه جمهوری اسلامی در رسانه داری، یک تجربه منحصربه فرد و یگانه است که از دو بعد کنش و مدیریت رسانه و مردم شناسی رسانه قابل بحث است.

مدیر شبکه افق سیما با بیان اینکه یک اتفاق نادر از حیث حجم و درصد اقبال مردم به رسانه رخ داده است گفت: امروز مراجعه مخاطب از حیث اطلاع یابی و سرگرمی‌به رسانه ملی بالای ۵۰ درصد است و این اتفاق خاصی است که گاهی با غفلت به آن می نگریم، بویژه در فضای جولان و فعالیت شبکه‌های ماهواره ای.

غفاری ادامه داد: روح حاکم بر بیانیه گام دوم، روایتی از قهرمانی ملت ایران در ۴۰ سال اول انقلاب است. باید کمی رسانه را به مردم بسپاریم.

وی افزود: در شبکه افق فراخوانی در موضوع سیل برای ارسال ویدئوهای مردمی داشتیم، روزانه ۲۰۰۰ فیلم به دست ما می رسید و نشان دهنده آن است که سپردن رسانه گری به دست مردم تا چه اندازه اهمیت دارد.

مدیر شبکه افق سیما در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به نظر می رسد شبکه افق برای طیف مشخصی برنامه سازی می‌کند، گفت: تلقی عده ای از مخاطب دچار نقصان است. تلقی شبکه افق از مخاطبش تلقی عموم است؛ البته با حفظ اصول گفتمان انقلاب اسلامی. افق سعی می‌کند منظومه فکری انقلاب را برای مخاطبش تبیین کند.

وی به ظهور و بروز شبکه‌های مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی بافت مصرف را دچار تحول و دگرگونی کرده است. کل نظام رسانه ای ما دچار این چالش است. امکان بسترسازی از سوی رسانه ملی برای این امر وجود دارد که در حیطه رگولاتوری موانعی هست و باید رفع شود.

مدیر شبکه افق سیما با اشاره به اینکه طبق تحقیقات انجام شده، میزان گرایش به تلویزیون بیشتر از فضای مجازی است. میزان اعتماد به تلویزیون نسبت به فضای مجازی هم بالاتر است.

وی افزود: بنده خودم تحقیقی در تهران داشتم که نشان می داد میزان مصرف تلویزیون نسبت به فضای مجازی دو برابر بود. همچنین میزان اعتماد به فضای مجازی یک چهارم کمتر از تلویزیون بود. باید از این ظرفیت استفاده کنیم نه آنکه انفعالی عمل کنیم. با رسانه ملی که در اختیار داریم کارهای قابل توجهی می توان انجام داد.

مدیر شبکه افق با اشاره به ماهیت رسانه‌ها اظهار کرد: رسانه باید پرهیز کند از اینکه به خاطر مخاطب دست به هر کاری بزند. اتفاقاً رسانه‌های خارجی در این زمینه بسیار حرفه‌ای عمل کرده و به خوبی ذائقه‌سازی می‌کنند ما هم باید با اولویت‌های مخاطب سعی کنیم برنامه سازی کنیم.

مدیر On می - 21 - 2019

موضوعات

آخرین رویدادها

برچسب ها

مطالب مرتبط

  • No related posts found

نظرات بسته است

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

اولین همای

اولین همایش ترسیم چشم انداز جمهوری اسلامی ایران ۱۴۵۰ کمیته چشم ...

وبینار تخص

وبینار تخصصی درآمدی آسیب شناسانه: دولت‌های جمهوری اسلامی؛ فرهنگ، سیاست ...

کارگاه آین

کارگاه آینده پژوهی مبانی، قلمرو، روش و مفهوم شناسی همراه ...

وبینار تخص

وبینار تخصصی سطوح و مقیاس‌های هیدروپلیتیک ایران؛ تهدیدات بیرونی و ...

وبینار بای

وبینار بایسته‌های قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ایران انجمن علمی جامعه ...

همکاران انجمن