SPSiran

گزارش وبینارفضای مجازی، تبلیغات و انتخابات آینده» با سخنرانی دکتر محمد محمودی کیا

وبینار “فضای مجازی، تبلیغات و انتخابات آینده “روز چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۹ تا ۱۰ توسط انجمن جامعه شناسی سیاسی ایران برگزار شد. سخنران این برنامه آقای دکتر محمد محمودی کیا، استادیار پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و عضو انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران بودند. در این بخش خلاصه ای از سخنرانی ایشان ارائه شده است.

امروزه ما شاهد مفاهیم جدیدی در حوزه ی سیاستگذاری و دموکراسی همچون Internet Government، جنبش های اجتماعی برخط و دموکراسی الکترونیکی هستیم. در حوزه ی عمومی نیز، سه عنصر شامل قابل دسترسی بودن برای همگان، مواجهه با دیدگاه های افراد از طریق مباحثه و شرکت در بحث های عقلانی، بازبینی و نظارت سیستماتیک، نظام مند و انتقادانه را داریم.

با اشاره به حوزه عمومی هابرماس و تغییر امروزی آن از حوزه ی سنتی به حوزه عمومی مجازی شاهد تغییر شکل داده و فناوری های نوین هستیم که باعث شده است تا حوزه ی عمومی مجددا احیا شود و از اینترنت برای تقویت افکار عمومی استفاده شود. ویژگی های حوزه عمومی مجازی شامل تمرکز زدایی، تکه تکه بودن این فضا به معنای اینکه صدها شیوه ی انتقال اطلاعات و برنامه با تنوع بیشماری وجود دارد، وجود دهکده های جهانی که محدویت زمانی و مکانی ندارد و قابلیت سهولت ارتباط و بی اثر بودن مرزها است.

دو مفهوم در رسانه های اجتماعی که معمولا به اشتباه گرفته می شود، یکی شبکه های اجتماعی یا Social Networks هستند که بستر و راهی برای اشتراک گذاری تجربیات و اطلاعات برای همه افراد است و با استفاده از آن هر فردی خود به تنهایی می تواند تولیدکننده ی اطلاعات باشد. این شبکه های اجتماعی زمانبر هستند و استراتژیکی و برنامه ریزی هدفمندی را نیاز دارند. در حالی که Social Media یا رسانه های اجتماعی، کانال های ارتباطی هستند که روابط عمومی سازمان ها و نهادها از آن به عنوان پیام رسان استفاده می کنند.

در بحث تاریخچه شبکه های اجتماعی می توان گفت این شبکه ها از سال ۲۰۰۲ به بعد گسترش پیدا کرد و جهان شمول تر شد. برای مثال، در مقایسه انتخابات سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ ایالات متحده، با اشره به مورد آقای ترامپ، ایشان در سال ۲۰۱۶ دسترسی غیرقانونی به کاربران فیسبوک داشتند و توانستند تبلیغات هدفمندی را برای آن ها ارسال کنند اما در سال ۲۰۲۰، توییتر تبلیغات انتخاباتی که جهت گیری سیاسی داشت را ممنوع اعلام کرد و تعدادی از پست های آقای ترامپ را حذف کرد که مثالی برای تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در انتخابات را نشان می دهد.

مهم ترین ظرفیت های فضای مجازی در انتخابات را می توان انتقال هیجانات روانی و احساسات از فضای خیابانی به فضای مجازی، برای گفتگو و انتقال پیام، ایجاد یک فضای دور از التهابات که با تساهل بیشتری همراه است، افزایش نشاط انتخاباتی و مشارکت اجتماعی مخصوصا در بین جوانان که به فضای مجازی بیشتر علاقه مند هستند نام برد.

از طرفی چالش هایی را پیش روی ما قرار داده است؛ از جمله اینکه دچار تناقض و دوگانگی شدیم؛ از طرفی شاهد فیلتر شدن و ممنوع اعلام شدن برخی از شبکه های اجتماعی هستیم و از طرفی حضور کنشگران سیاسی در این فضا را می بینیم.

ما نیازمند سیاست های کلان و واقع بینانه هستیم؛ چراکه اطلاعات در بستر فضای مجازی کنترل ناپذیر است و بسترهای بومی را ایجاد نکردیم؛ به همین دلیل نیاز به ایجاد پیشران هایی داریم که موجب اهمیت پیدا کردن کاربست شبکه های اجتماعی در بحث انتخابات می شود از جمله حرکت از سوی شهر وند جامعه به سوی شریک جامعه. در نهایت نیازمند ارتقای سواد رسانه ای در جامعه به جای محدود سازی هستیم و باید نگاه واقع بینانه ای در این زمینه داشته باشیم.

مدیر On مارس - 17 - 2021

نظرات بسته است

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

اولین همای

اولین همایش ترسیم چشم انداز جمهوری اسلامی ایران ۱۴۵۰ کمیته چشم ...

وبینار تخص

وبینار تخصصی درآمدی آسیب شناسانه: دولت‌های جمهوری اسلامی؛ فرهنگ، سیاست ...

کارگاه آین

کارگاه آینده پژوهی مبانی، قلمرو، روش و مفهوم شناسی همراه ...

وبینار تخص

وبینار تخصصی سطوح و مقیاس‌های هیدروپلیتیک ایران؛ تهدیدات بیرونی و ...

وبینار بای

وبینار بایسته‌های قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ایران انجمن علمی جامعه ...

همکاران انجمن