SPSiran

برآورد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ براساس هفت نقطه باسکار و پاتومکی

محمدباقر مکرمی پور، دانشجوی دکتری علوم سیاسی (جامعه شناسی سیاسی) دانشگاه شاهد تهران

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، انتخاباتی سرنوشت ساز و تعیین کننده خواهد بود. تنش و بحران های گوناگون در سطح بین المللی، منطقه ای و ملی افزایش یافته است. از چند سال اخیر با روی کارآمدن رجب طیب اردوغان، سیاست خارجی ترکیه با احیای نو عثمانی گرایی و پان ترکیسم پیوند خورده است و رد پای این کشور را در بحران قره باغ می توان دید. همچنین آتش جنگ قره باغ در مرزهای شمالی ایران نه تنها خاموش نشده بلکه مانند خاکستری می ماند که منتظر شعله ورشدن است تا منطقه را درگیر کند. از جهت دیگر در سمت شرق ایران مشکلات و ناامنی در افغانستان تاثیر مستقیمی بر امنیت ملی خواهد گذاشت. مسئله برجام و به راه حل نرسیدن ایران با کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا، تاثیر مستقیم و فزاینده ای بر بحران های داخلی ایران دارد؛ گرانی، تورم، احتکار، فساد، تحریم ها و بیماری کشنده کرونا شرایط را برای مردم سخت و طاقت فرسا نموده است. در این میان رهبر معظم انقلاب شعارهای چند سال اخیر رو اقتصادی انتخاب نموده اند که از اهمیت ویژه مسائل اقتصادی خبر می دهد. بنابراین بنده اعتقادم بر این است که نامزدی که بتواند یک برنامه منسجم اقتصادی ارائه دهد که قابلیت اجرایی و با توجه به توان اقتصادی ایران داشته باشد، از احتمال پیروزی برخورددار است.

نقطه تماس: ثبت نام نامزدهای انتخاباتی در انتخابات شروع جریانی خواهد بود که سرنوشت چهار ساله ایران را رقم می زند و یا نظام را به تداوم می رساند یا زمینه های تشدید مشکلات اقتصادی را فراهم می کند. از چندی پیش با توجه به جریانات منطقه و حفظ تمامیت ارضی ایران، وجود فردی مصمم و قاطع در پیشبرد ریاست جمهوری ایران احساس می شد. لذا در بیانات گهربار مقام معظم رهبری می بینیم که ایشان به جوان مومن و انقلابی اشاره می کنند. از طرفی در شرایطی که ایران از هرسو احاطه شده، گزینه جوان مومن انقلابی که یک فرد نظامی هم باشد، بسیار محتمل است. اعلام رسمی نامزدی حسین دهقان، سعید محمد، محسن رضایی، از نظامیان سپاه پاسداران، این نظریه را که رئیس جمهور بعدی نظامی خواهد بود، قوت می بخشد. در جبهه اصلاحات با توجه به ضعف عملکرد دولت روحانی و تشتت آرای آنان، احتمال بسیارکمتری برای پیروزی وجود دارد. در رابطه نا نامزدهای مستقلی چون احمدی نژاد که به یک جریان تبدیل شده و عملکرد قابل قبولی در مقایسه با دولت روحانی دارد، به نظر می رسد چنانچه از تایید صلاحیت شورای نگهبان بگذرد، شانس پیروزی خواهد داشت.

نقطه انشعاب: در گرماگرم کارزار انتخاباتی نامزدها، مشکلات حل نشده ای وجود دارد که برای مدتی به فراموشی سپرده شده اند: بحث سراوان، بحران قره باغ(که از بین رفتن تمامیت ارضی مرزهای شمالی ایران و سیل مهاجرت رو به دنبال دارد)، مشکلات امنیتی در افغانستان، کم آبی و محرومیت در سیستان بلوچستان، مشکلات معیشتی مردم، تورم، تحریم و افزایش جدی عدم اعتماد عمومی نسبت به نظام جمهوی اسلامی و بیماری کرونا و تلفات آن، همه این مسائل به نقطه انشعابی می رسند که تهدید کننده خواهد بود.

نقطه پرش و خیز: اگرچه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص نیازمندی کشور به جوان مومن انقلابی حائز اهمیت است و به نوعی نامزدی سعید محمد را تایید می کند اما در این میان بحثی وجود دارد که برگرفته از قانون اساسی جمهوری اسلامی است، اصل ۱۱۵ قانون اساسی می گوید: رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی کشور باشد و در ادامه شرایط آن را گوشزد می کند. ‌به نظر می رسد واژه رجل سیاسی مبهم است. آیا یک نظامی می تواند رجل سیاسی باشد در حالی که قبلا هیچ پست سیاسی نداشته و در سیاست نبوده؟ رجل سیاسی دقیقا به چه شخصی اطلاق می شود؟ این مسئله نقطه ی مبهم و گره ای است که به دستان شورای نگهبان باز می شود و بستگی به تفسیر شورای نگهبان از واژه رجل سیاسی دارد. از طرف دیگر تایید یا رد صلاحیت نامزد جنجالی دیگر (محمود احمدی نژاد)، هم وابسته به شورای نگهبان است. بنابراین رد صلاحیت محمود احمدی نژاد و سعید محمد می تواند نقطه پرش باشد و طرفداران آنان را به اعتراض وادارد.

نقطه تصادفی: آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران و گشایش اقتصادی از سوی مسئولان، شروع واکسیناسیون از بهار سال ۱۴۰۰ ،به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح در افغانستان به تبع آن جنگ داخلی و هجوم مهاجران به مرزهای ایران، وقوع سیل در استان های شمالی ایران، موج بعدی کرونا و تلفات زیاد آن با توجه به عید، حمله اسرائیل و ایالات متحده به ایران در پی افزایش درصد غنی سازی، می تواند از نقاط تصادفی باشد که مردم ایران و سران نظام را هرچند برای مدت کوتاهی متحد کند.

نقطه شکست و قطع روند: با شکست ائتلاف ها بین اصول گرایان و رد صلاحیت ها، اعتماد از بین رفته مردم به نظام، عدم وجود برنامه مناسبی از سوی نامزدان برای برون رفت از شرایط فعلی، شاهد مشارکت حداقلی مردم خواهیم بود.

نقطه شروع: با روی کار آمدن رئیس جمهوری که برنامه معقول برای اقتصاد و اراده ای جدی برای حل بحران ها دارد و از پشتیبانی رهبری برخوردار است، شاهد آغازی دیگر برای نظام خواهیم بود.

نقطه تداوم: رئیس جمهور جدید می تواند با شروع مذاکرات دوباره برجام و تعدیل در سیاست خارجی، گشایش و بهبود در شرایط اقتصادی حاصل کند و روابط با همسایگان به خصوص کشورهای عربی را بهبود بخشد. بدین طریق تداوم نظام جمهوری اسلامی تضمین می شود.

*مسئولیت صحت و سقم مطالب موجود در یادداشت‌ها، مقالات و مصاحبه‌های منتشرشده در سایت به‌عهدۀ نویسنده است و انتشار آن‌ها الزاماً به‌معنای تأیید مطلب یا بیانگر دیدگاه‌های انجمن نیست.

مدیر On آوریل - 14 - 2021

نظرات بسته است

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

اولین همای

اولین همایش ترسیم چشم انداز جمهوری اسلامی ایران ۱۴۵۰ کمیته چشم ...

وبینار تخص

وبینار تخصصی درآمدی آسیب شناسانه: دولت‌های جمهوری اسلامی؛ فرهنگ، سیاست ...

کارگاه آین

کارگاه آینده پژوهی مبانی، قلمرو، روش و مفهوم شناسی همراه ...

وبینار تخص

وبینار تخصصی سطوح و مقیاس‌های هیدروپلیتیک ایران؛ تهدیدات بیرونی و ...

وبینار بای

وبینار بایسته‌های قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ایران انجمن علمی جامعه ...

همکاران انجمن